Curso

Les imatges, els simulacres i la representació: moviments i desplaçaments de la mirada en la pintura i en el cinema

Mercè Coll

Fecha de inicio 1.2.2024

Fecha fin 11.4.2024

Horario 18:30h a 20h

Lugar La Central del Raval

Precios 150 € (10 sesiones)

Datos adicionales Los jueves, 1, 8, 15, 22, 29 de febrero; 7, 14, 21 de marzo; 4 y 11 de abril * curso en catalán

Abordarem els punts de contacte i les influències entre les dues arts, centrant la nostre atenció en algunes pel·lícules que directament aborden la lectura d’un quadre o que implícitament al·ludeixen a certs models pictòrics en la composició dels plans i de les escenes.

La finalitat del curs no es perfilar una analogia entre el cinema i la pintura, de la qual podria derivar-se una tipologia més o menys exhaustiva de les diverses presències i funcions de la pintura en el relat cinematogràfic, sino comentar certes problemàtiques artístiques i estètiques que el cinema ha heretat i assimilat de la tradició pictòrica figurativa, en funció de les seves possibilitats expressives.

En les sessions programades  comentarem un seguit de films que comparteixen un mateix esperit d’experimentació sobre les capacitats del cinema per crear noves formes de visibilitat deslligades del model narratiu en continuïtat del cinema clàssic. El diàleg amb la pintura possibilita trobar noves composicions de l’espai i noves formes de muntatge.

Les poètiques expressades pels cineastes elegits apunten a una ruptura més o menys accentuada dels enllaços habituals entre les mirades dels personatges i la del subjecte espectador, la via d’integració narrativa predominant en el cinema. Correlativament el muntatge trenca aquesta lògica de continuïtat  i situa la mirada de l’espectador en les juntures, en els espais entre dos imatges o entre els segments d’espai i temps que conformen la pel·lícula. La confrontació, la disrupció i la col·lisió, guien la lògica perceptiva i afectiva del nou muntatge.

En conjunt tots els films són exponents d’una nova poètica cinematogràfica, que invalida la dicotomia establerta entre l’objectivitat i la subjectivitat pel relat clàssic. La mirada sobre el món deixa de ser un instrument d’apropiació de la realitat i apunta a una reflexió sobre els mecanismes de significació que la determinen.

Programa
Aquest programa es desenvoluparà en 10 sessions.

Preàmbul introductori: (1 sessió)
Es facilitarà un dossier explicatiu sobre el llenguatge cinematogràfic i la significació de les imatges.
Qüestions de terminologia: El pla, l’escena i el muntatge
El punt de vista i el subjecte espectador.
Realitat i representació: el realisme de les imatges.

1. El pla-quadre i l’efecte de realitat (2 sessions)
La Ricotta (Pier Paolo Pasolini, 1963), episodi del film Colectiu Rogopac.
Passion 
(Jean.Luc Godard, 1982).
Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975).
La edad de la Inocencia (Martin Scorsese, 1993).

2. Mirant quadres (2 sessións)
El arca rusa (Alexander Sokurov, 2002).
Francofonia  (Alexander Sokurov, 2015).
Cézanne (Danielle Huillet i Jean M. Straub, 1989)
Une visite au Louvre (Danielle Huillet et Jean M. Straub, 2003).
El molino y la cruz (Lech Majewski, 2011).
 
3. Visualitats pictòriques dels records i dels somnis (2 sessions)
Pillow Book (Peter Greenaway, 1997).
Stalker (Andrei Tarkovski, 1979).
El espejo (Andrei Tarkovski, 1975).
Los sueños de Akira Kurosawa (Akira Kurosawa, 1999).

4. L'emergència de la imatge-temps[1]: les natures mortes i els espais de transició a Ozu (1 sessió i mitja)
Primavera tardía (Yasujiro Ozu, 1949).
La hierba errante (Yasujiro Ozu, 1959).
Cuentos de Tokio (Yasujiro Ozu, 1953).

5. Escenografies del buit i la dramatúrgia de la latència[2] a Antonioni (1 sessió i mitja)
La Noche (Michelangelo Antonioni, 1961).
La aventura (Michelangelo Antonioni, 1960).
El desierto rojo (Michelangelo Antonioni, 1964).

6. Tancament del curs: La suplantació de la realitat pels simulacres (1 sessió)
Comentari d’un documental-ficció de Werner Herzog, disponible a la plataforma Filmin: Family Romance LLC (2019).  

Calendari: Els dijous, 1, 8, 15, 22, 29 de febrer; 7, 14, 21 de març; 4 d'abril i 11 d'abril (10 sessions)
No hi hauria classe el 28 de març
Horari: 18:30h a 20h
Lloc: La Central del Raval

Preu: 150 € (10 sessions)

Bibliografia
  
Antich, Xavier. “La pintura pura. La conquista de la pura visualidad”, article publicat a Arte Moderno. Ideas y conceptos. Fundación Mafre, Madrid 2008.
Burch, Noel. El tragaluz infinito, Cátedra, Madrid, 1987.
Carmona, Ramón. Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra, Madrid, 1991.
Català, Josep M. La puesta en imágenes. Conceptos de dirección cinematográfica. Shangrila, Madrid, 2019.
Deleuze, Gilles. La imagen - movimiento: Estudios sobre cine 1. Paidós, Barcelona, 1984.
Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Cap.1 “Las Meninas. Siglo XXI, Madrid 1999.
Stoichita, Victor I.Simulacros. El efecto Pigmalion: de Ovidio a Hitchcock. Siruela, Madrid 2006.
Stoichita, Victor I. El efecto Sherlock Holmes: variaciones de la mirada de Manet a HitchcockCátedra, Madrid 2018.


Funcionament
El curs és totalment presencial, es farà a La Central del Raval (Elisabets, 6), a la Sala Raval (aforament 30 persones).
Les sessions no es graven, hauran de seguir-se en l'horari establert.
Els fragments de les pel·lícules es projectaran a l'aula.
El dossier esmentat al preàmbul introductori es facilitarà el primer dia de classe.

Condicions d'inscripció 
Les inscripcions poden tramitar-se a través d'aquesta web o a la caixa de la llibreria.
Si t'inscriu's a través de la web rebràs un correu de confirmació amb el full d'inscripció i el rebut del curs.
Si no es pot assistir al curs, s'haurà d'avisar per correu electrònic a: academia@lacentral.com, amb un mínim de 48h d'antelació, el desistiment de la matrícula s’haurà de deixar per escrit. Si no s’avisa amb almenys 48 h d’antelació, només reemborsarem la meitat de l'import de la matrícula. El mateix dia del curs i un cop començat, no es reemborsarà la matrícula.
Els antics alumnes tenen un 5% de descompte.
La targeta de client és vàlida per als clients de l'Acadèmia.
 
[1] Concepte de Gilles Deleuze tractat a La imagen -tiempo. Estudios sobre cine 2 [actualment exhaurit] A qui estigui interessat en el pensament de Deleuze sobre el cinema, recomanaria la lectura  de les transcripcions de les seves classes sobre el cinema publicats en 4 volums a la editorial Cactus,. Concretament a Cine III. Verdad y tiempo. Potencias de los falso,  la classe 9 : “Cuatro aspectos de la mutación en el cine. Ozu”.
[2] El comentari d’Antonioni ha estat elaborat a partir de diversos escrits, del cineasta i de diferents  crítics, però ha estat guiat per l’assaig de José Moure Michelangelo Antonioni. Cinéaste de l’évidement, L’Harmattan, Paris 2001.
 
Consultes: academia@lacentral.com / 935 504 614

Curs impartit en català

Docentes

Coll, Mercè

Mercè Coll, professora jubilada. Catedràtica de filosofia de Secundària i professora de Literatura i cinema a la Universitat de Barcelon...

Lecturas recomendadas

An error has occurred. Reload 🗙