Curso

L'esperit barroc

Concerts i audicions per copsar el so d'una època

Fecha de inicio 25.1.2020

Fecha fin 18.4.2020

Horario D'11h a 13h

Lugar La Central del Raval


El sorgiment d'un estil, d'un moviment o fins de tot un corrent cultural d'una època, sovint són fruit de la tensió en el present entre un passat que es desmembra i un futur que reclama espai, que s'imposa. Com és natural, moltes vegades la reticència a abraçar aquests nous paradigmes duen a qualificar-los despectivament. En el cas del Barroc, per exemple, encara a ple segle XIX crítics com Jacob Burkhardt, defensors acèrrims de l'humanisme renaixentista, parlaven de "dialecte corrupte" per referir-se a les noves formes de llenguatge que aquell corrent havia generat. Fos una degradació de les formes que el precediren o, com sostingué Enrico Fubini "el començament d'una nova era marcada per dos esdeveniments: la invenció de l'harmonia i la del melodrama", és indubtable que existeix una música barroca. Identificar-ne l'esperit, tot gaudint-la, serà l'objectiu principal d'aquest curs.

Nadia Boulanger, una de les pedagogues més distingides del segle passat, concebia el músic com un transmissor més que com un intèrpret. En aquest cicle procurarem portar aquest principi a les màximes conseqüències, apropant el músic a l'oient des de l'experiència sonora (el concert) però també mitjançant la reflexió i el debat i així poder resseguir l'evolució d'un estil i d'un període de la mà dels qui, des del present, vetllen per mantenir-lo viu i preservar-ne totes les qualitats.

El cicle constarà de cinc sessions: una primera trobada introductòria on, a partir de l'audició de diferents obres, es generarà debat a fi de reconèixer i entendre els principals elements que conformen la sonoritat barroca. Les quatre següents es plantejaran en forma de concerts comentats dedicats a diferents timbres de l'època -el baix continu, la corda fregada, el vent i la veu- per examinar d'aprop els atributs de cadascun d'ells, conèixer el pes que tingueren a l'època i al llarg de la seva consegüent evolució.
 
- 25 de gener: Introducció i audicions - Maitane Beaumont 
 
- 15 de febrer: El baix continu - Josep Maria Martí (tiorba)
 
- 7 de març: La corda fregada - Maria Roca (violí amb acompanyament de cello)
 
- 28 de març: El vent - Núria Sanromà (corneta i flauta de bec)
 
- 18 d'abril: Les veus - Pere Lluís Biosca 
 
 
Maitane Beaumont va estudiar viola i cant líric en el si de l'acadèmia, però mai va entendre perquè aquella música que s'interpretava l'anomenaven música culta, erudita o seriosa. Ha treballat com a programadora del (What’s the story) Morning Glory de la Sala Apolo de Barcelona, un cicle explícitament aperturista que té com a objectiu acollir concerts que actualitzin la visió dels clàssics i revisin obres i compositors fora del seu context habitual. Actualment compagina la seva recerca en projectes que explorin els límits de les diferents categories artístiques amb la seva faceta docent al Conservatori del Liceu i la Universitat de Barcelona.
 
Josep Maria Martí Duran es va formar en el Conservatori Superior de Música de Barcelona i el Grau Superior d'Instruments de Corda Polsada del Renaixement i Barroc a l'ESMUC. Sespecialitzà en les tècniques del Baix Continu i l'Òpera Barroca a la Nuova Fabbrica dell’Opera Barroca, a Novara (Itàlia), i realitzà un Master in Music Performance a la Zürcher Hochschule der Künste de Zurich. És continuista habitual de les formacions “Le Concert des Nations” i “Hespèrion XXI”, dir. Jordi Savall; “Ensemble L’Arpeggiata”, dir. Christina Pluhar; “Café Zimmermann”, dir. Pablo Valetti; “Academia Montis Regalis”, dir. Alessandro de Marchi; “Pinchgut Company”, dir. Erin Helyard, entre d'altres.
Com a solista també ha dut a terme nombrosos recitals a Espanya, França, Austria i Austràlia, i ha gravat en moltes ocasions per France Musique, Radio France, RNE, Catalunya Ràdio, SONYint, Alpha… Com a docent, ha estat convidat recentment pel Melbourne Conservatorium of Music per impartir un curs de música de cambra, guitarra barroca i llaut, i és professor en la XIª Acadèmia de la Capella Reial de Catalunya, dirigida per Jordi Savall.   

Maria Roca, després d’anys de formació a Àustria, a la Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz i Alemanya, a la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart on s’especialitza en violí barroc, viu una vida professionalment molt activa tant amb el violí barroc com amb el violí “modern”.
En el camp de la música antiga és membre de l’orquestra de Collegium Vocale Gent, dirigida per Ph. Herreweghe (Bèlgica), i col.labora habitualment amb Stiftsbarock Stuttgart (Kay Johannsen, Alemanya), Il Convito (Maude Gratton, França), Il Gardellino (Marcel Ponseele, Bèlgica) i a nivell nacional amb Vespres d’Arnadí i amb l’Orquestra Barroca Catalana. Amb el violí “modern” col.labora habitualment amb l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu. I amb tots aquests grups ha actuat en escenaris com el Konzerthaus de Viena i de Berlín, Musikverein de Viena, el Barbican de Londres, la Tonhalle de Zürich, Concertgebouw d’Amsterdam, Lincoln Center de Nova York, Txaikovsky Hall de Moscou, KKL de Luzern, Palau de la música Catalana i Gran Teatre del Liceu.
 
Núria Sanromà Gabàs neix a Barcelona la tardor de 1981. Fascinada per la música des de la infantesa, ben aviat en fa la seva passió i el seu estil de vida, fet que la porta a un pelegrinatge fins a Alemanya, a través de França i Suïssa, a la recerca d'allò que satisfarà la seva curiositat per la música renaixentista i barroca, així com per a aquest estrany instrument que és la corneta. Després d'obtenir el Títol de Professor de Flauta de bec, continua els seus estudis Superiors i de Màster en Corneta i teoria de la Música Antiga a l'ESMUC a Barcelona, el CNSM de Lyon, i a la Schola Cantorum de Basilea. La Núria toca regularment amb directors i grups de renom arreu d'Europa. Ha ensenyat teoria musical del Renaixement al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i ha presentat una conferència sobre el seu instrument a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Actualment, continua la seva activitat educativa amb els seus alumnes de corneta i de conjunt del Renaixement a Berlín
 
Pere Lluís Bioscaconsiderat un dels directors catalans dedicats a la música vocal amb més projecció, manté una intensa labor com a director titular de diverses formacions i pedagog de la direcció coral.
El seu interès per la música antiga el portà a crear La Xantia, un grup vocal dedicat a la recuperació i interpretació del repertori català anterior al segle XIX, amb qui ha realitzat dues gravacions premiades amb el guardó Musée d'Or. Com a director, també ha participat en el Gran Teatre del Liceu preparant les parts corals de diverses produccions. Actualment és director titular del Cor de Cambra ARSinNOVA des de la seva fundació, del Cor de Noies de l'Orfeó Català, del Cor de Cambra Francesc Valls de la Catedral de Barcelona i del Cor d'Homes d'Igualada.També és professor en el Taller de Músics Escola Superior d'Estudis Musicals.


 
Calendari: Els dissabtes 25 de gener, 15 de febrer, 7 de març, 28 de març i 18 d'abril, d'11h a 13h.
Preu: 50 euros.
Preu per sessió: 12 euros.
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01


Les inscripcions només seran definitives una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs. Els antics alumnes  tenen un 5% de descompte. 
Després de la primera sessió, no es reemborsarà l’import del curs. En cas de no poder assistir al curs, caldrà avisar amb un mínim de 48h d’antelació. En cas contrari, es reemborsarà només la meitat de l’import. 
Si les circumstàncies ho requereixen, la programació dels cursos pot ser modificada. 
La targeta de client és vàlida pels cursos de l’Acadèmia.

 
 
An error has occurred. Reload 🗙