I no es pot dir que els falti raó, perquè els esforços per trobar explicacions als misteris de l’Univers ens obliguen a traspassar les fronteres actuals del coneixement científic. El Big Bang o l’interior d’un forat negre són escenaris extrems que posen durament a prova la manera com entenem i descrivim la Natura i poden ser els detonants d’una nova revolució en el camp de la física.
Però en el fons, preguntar-se Què hi ha allà afora? és una manera de plantejar-se qüestions de més ampla volada: D’on venim? Cap a on anem? Juguem algun paper especial a l’Univers? Tot plegat posa en joc la nostra concepció de l’existència i de la realitat. No és d’estranyar, doncs, que al llarg de la Història, els debats sobre l’origen i la naturalesa de l’Univers hagin anat acompanyats de conflictes culturals, polítics i religiosos, en alguns casos, amb desenllaços tràgics.
En aquest curs, abordarem totes aquestes qüestions. Ho farem d’una manera oberta a tothom, sense que calgui cap coneixement previ específic, però amb la intenció que la persona coneixedora de la matèria també hi pugui trobar aproximacions i punts de vista novedosos i estimulants.
Índex de sessions:
- - Una ruta guiada per l’Univers
- Com podem conèixer l’Univers?
- Vida extraterrestre, probablement
- Cosmovisions al llarg de la història
- Passat i futur de l’Univers
- Espaitemps corbat i forats negres
- Ones gravitacionals: un nou sentit
- Només sabem que no sabem res: problemes oberts
Bibliografia:
El universo en tu mano, Christophe Galfard, Ed. Blackie Books
Agujeros negros y tiempo curvo, Kip Thorne, Ed. Crítica
Cosmos, Carl Sagan, Ed. Planeta
Los tres primeros minutos del Universo, Steven Weinberg, Alianza Editorial
Los sonámbulos, Arthur Koestler, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes
Historia de la cosmología, Helge Kragh, Ed Crítica
100 qüestions d'astronomia, Jordi Aloy i Domènech, Cossetània Edicions
Sandro Maccarrone és doctor en física teòrica per la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat la seva recerca sobre l'estudi dels forats negres en el marc de la teoria de cordes. Ha desenvolupat materials educatius i de divulgació científica. Actualment, treballa com a professor d'educació secundària.
Calendari: Els dilluns, del 5 de febrer al 26 de març, de 18:30h a 20:30h (8 sessions)
Preu: 160 €
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01