Curso

De paraules i imatges: literatura i cinema

Lidia Bardina

Fecha de inicio 29.9.2022

Fecha fin 15.12.2022

Horario 19h a 20:30h

Lugar La Central (c/ Mallorca) / Virtual

Precios 90€ (6 sesiones) / 162€ (12 sesiones)

Datos adicionales Módulo I: 29 de septiembre, 13 y 27 de octubre, 10 y 24 de noviembre, 15 de diciembre de 2022 / Módulo II: 19 de enero, 2 y 16 de febrero, 2, 16 y 30 de marzo de 2023 *curso impartido en catalán

En aquest cicle descobrirem estratègies de lectura, d'anàlisi i d'interpretació que ens ajudin a copsar les diferències i les semblances entre aquestes dues formes d'expressió artística; la literatura i el cinema. Farem especial èmfasi en les noves maneres d'aproximar-se a les adaptacions com un procés de creació i recepció autònom posant en qüestió idees-clixé sobre què és millor el llibre o la pel·lícula o sobre el concepte de fidelitat a la font literària. En cada sessió utilitzarem fragments i clips de pel·lícules com a complement del nostre estudi. Per una bona comprensió de les sessions us recomanem la lectura prèvia del text literari.

Programa

Mòdul I
(setembre – desembre 2022)

1. Encarar la pèrdua: No mires atrás y otros relatos  de Dafne Du Maurier i l’esplèndida adaptació cinematogràfica Amenaza en la sombra (1973) de Nicholas Roeg.
2. Entre cavalls i praderies: El poder del perro de Thomas Savage i la translació fílmica de Jane Campion (2021).
3. Colonialisme, gelosia i venjança: La carta  de W.S.Maugham  i l’adaptació de William Wyler (1940).
4. La màscara del treball : L’adversari  d’Emmanuel Carrère i la pel·lícula El empleo del tiempo de Laurent Cantet (2001).
5. Un triangle enigmàtic: Graners en flames dins del llibre L’elefant desapareix de H. Murakami i Burning (2018) del director Lee Chang Dong.
6. El meu cos, la meva lluita : El acontecimiento D’Annie Ernaux i la versió fílmica D’Audrey Diwan (2021).

Lectures mòdul I:
Dafne du Maurier, No mires atrás y otros relatosLa Biblioteca de Carfax, 2018.  
Thomas Savage, El poder del perro, Alianza, 2022. | The power of the dog, Vintage UK, 2021.
W.S. Maugham, La carta, Viena Editorial, 2021 [ed. Català] | La carta, Viena Editorial, 2021 [ed. Castellà].
Emmanuele Carrère, L’adversari, Anagrama, 2020 | El adversario, Anagrama, 2020.
Haruki Murakami, L’elefant desapareix, La Butxaca, 2017 | El elefante desaparece, Tusquets, 2022.
Annie Ernaux, El acontecimiento, Tusquets, 2019.

Mòdul II
(gener – març 2023)

1. La metamorfosi bestial: Olalla de Robert Louis Stevenson, la pel·lícula Cat people (1948) de Jacques Tourner i la versió més recent (1982) de Paul Schrader.
2. Coreografies del cos masculí: Billy Budd, Marinero  de Herman Melville i la pel·lícula Beau Travail (1999) de Claire Denis.
3. Complexitats morals: El conte Tanta agua tan cerca de casa de Raymond Carver al llibre De qué hablamos cuando hablamos de amor i  l’adaptació Jindabyne (2006) de Ray Lawrence.
4. El joc de les ambigüitats: Un altre pas de rosca  Henry James i el film Els innocents (1961) Jack Clayton.
5. Els rituals de la quotidianitat: Una familia en Bruselas de Chantal Akerman i News from home (1977) de Chantal Akerman.
6. La futilitat de l’anatomia: El conte Cinismo de Sergio Bizzio al llibre Los chicos i XXY  (2007) de Lucia Puenzo.
 
Lectures mòdul II:
Robert L. Stevenson, Olalla, Viena editorial, 2021 [ed. Català] | Olalla, Viena editorial, 2021  [ed. Castellà] 
Herman Melville, Billy Budd, marinero, Alianza, 2013.
Raymond Carver, De qué hablamos cuando hablamos de amor, Anagrama, 1993.
Henry James, Un altre pas de rosca, Edicions Bromera, 2017  | Otra vuelta de tuerca, Austral, 2021.
Chantal Ackerman, Una familia en Bruselas, Tránsito Editorial, 2021.
Sergio BizzioLos Chicos, Editorial Interzona, 2017.
 
Calendari: Els dijous alterns
Mòdul I : 29 de setembre, 13 i 27 d’octubre, 10 i 24 de novembre, 15 de desembre de 2022 (el dia 8 de desembre no hi haurà classe)
Mòdul II: 19 de gener, 2 i 16 de febrer, 2, 16 i 30 de març de 2023
Horari: 19h a 20:30h
Lloc: La Central (c. Mallorca, 237) / Virtual
 
Preus
Per mòdul:
 90 € (6 sessions)
Inscripció anual (mòdul I + mòdul II): 162 € (10% de descompte)

Funcionament
El curs té dues modalitats: presencial o virtual.
La professora durà a terme la classe des de La Central (c. Mallorca) amb un nombre reduït d'alumnes i la resta d'inscrits que no vulguin o puguin seguir la classe presencialment ho faran des de casa.
Hem instal·lat càmeres i micròfons de manera que les persones que no hi assisteixin puguin veure, sentir i intervenir en la sessió. 
La versió virtual de cada curs es durà a terme mitjançant la plataforma Zoom.
Uns dies abans de l'inici de les classes els alumnes rebran unes instruccions per accedir al curs i les claus de Zoom, de manera que, si algú té dificultats pot fer-nos consultes prèvies al dia de la classe.

Presencial o virtual
Aforament presencial: 15 persones
Aforament virtual: 50 persones
Si opteu per la modalitat presencial, esteu acceptant assistir a les classes estipulades per calendari, en cas que, excepcionalment, no es pugui assistir a una sessió es podrà recórrer a la modalitat virtual. Les claus d'accés les enviarem a tot el grup uns dies abans de l'inici del curs.
L'aforament és limitat i, per tant, ho són les places virtuals, si s'opta per la modalitat virtual, no es podrà assistir presencialment. 
El curs està programat per seguir-se en l'horari estipulat per calendari, les classes no es graven.

Condicions d'inscripció 
Els antics alumnes tenen un 5% de descompte.
En cas de no poder assistir al curs, s'haurà d'avisar amb un mínim de 48h d'antelació, en cas contrari, només es reemborsarà la meitat de la matrícula del curs.
Després de la primera sessió no es reemborsarà l'import del curs. 
La targeta de client és vàlida per als clients de l'Acadèmia.

Consultes: academia@lacentral.com / 935 504 614

Curs impartit en català

Imatge: News from home (1977) de Chantal Akerman.

Docentes

Lidia Bardina

Lidia Bardina es doctora en Literatura Comparada por la Universidad de Binghamton, N.Y. y D.E.A en Teoría y análisis cinematográfico por...

Lecturas recomendadas

An error has occurred. Reload 🗙