Curso

Stalkers, creients i voyeurs: l'aventura de narrar el cinema

Gabriel Ventura

Fecha de inicio 9.2.2022

Fecha fin 30.3.2022

Horario 19h a 20:30h

Lugar Virtual

Precios 120 € (8 sesiones)

Datos adicionales Los miércoles, 9, 16, 23 de febrero; 2, 9, 16, 23 y 30 de marzo

Des dels seus inicis, el cinema ha vingut acompanyat de l'aura seductora i misteriosa del somni. Una atmosfera fascinant que ha captivat molts escriptors, que s'hi han endinsat com en un territori mític i desconegut, gairebé com si es tractés de la Zona que Tarkovski va descriure a Stalker. Què passa quan un escriptor entra en un set de rodatge? Com dialoga l'escriptura amb la maquinària, les tècniques i els sistemes de producció del setè art? Quins relats ha motivat el procés de creació d'una pel·lícula? Poetes que es converteixen en cineastes, com Jean Cocteau o Jonas Mekas. Escriptors que pensen des del cinema, com Serge Daney o Pasolini. Quan comencem a estirar el fil de la relació entre cinema i literatura sorgeixen moltes més preguntes: Què han dit, els cineastes, sobre les seves pel·lícules? Com han reflexionat sobre el seu propi medi i en quines circumstàncies? En aquest curs farem un viatge a les entranyes del setè art a partir de cròniques, diaris i notes de rodatge. Llegirem els textos dels cineastes i els cants d'amor i perplexitat que s'han escrit des del país imaginat del cinema. Robert Bresson, Derek Jarman, Marguerite Duras, Jean-Luc Godard, Chantal Akerman, Geoff Dyer o Albert Serra seran els nostres guies en aquesta expedició cap a la Zona.
 
Programa
 
1: STALKERS, CREIENTS I VOYEURS, UNA INTRODUCCIÓ
 
De la literatura al cinema i del cinema a la literatura: un camí d'anada i tornada. Stalker, Tarkovski. Els textos de Tarkovski. Zona, Geoff Dyer. Serge Daney: la crítica com a gènere literari. Perles ocultes i casos curiosos: Gregor Von Rezzori, el voyeur. ¡Viva María! Los muertos a sus lugaresOtto e mezzo de Fellini a través dels ulls de Camilla Cederna. Herzog, el creient: La conquista de lo inútil. Altres casos: Santiago Fillol (La debilidad de creer). Els fantasmes d'Eugene Green. 
 
TARKOVSKI, Esculpir en el tiempo, Rialp, 2016.
TARKOVSKI, Escritos de juventud, Abada, 2015.
DYER, Zona, Random House, 2013. 
DANEY, Cine-diario, Shangrila, 2019.
VON REZZORI, ¡Viva María!, Los muertos a sus lugares, Seix Barral, 1969.
CEDERNA, Otto e mezzo de Fellini, Seix Barral, 1964.
FILLOL, La debilidad de creer, Kriller71, 2021.
GREEN (Eugene), Presencias, Shangrila, 2019.
HERZOG, La conquista de lo inútil, Blackie Books,
 
 
 2: PIONERS
 
Filmar després de la Segona Guerra Mundial. Anys quaranta, dos casos paradigmàtics: Paul Guth i Robert Bresson (Sombras de un sueño, diari de rodatge de Des dames du Bois de Boulogne). Notas sobre el cinematógrafoRobert Bresson. “El millor llibre sobre cinema que s'ha escrit mai”: El diari de rodatge de La Bella y la Bestiade Jean Cocteau. Blaise Cendrars a HollywoodEls secrets de Hollywood: Kenneth Anger.
 
GUTH (Paul), Sombras de un sueñoContra Editorial, 2012.
BRESSON, Notas sobre el cinematógrafoArdora, 1997.
GREEN (Eugene), Poética del cinematógrafoShangrila, 2019.
COCTEAULa bella y la bestia, diario de rodajeEconomia digital, 2014.
CENDRARS, Hollywood: la meca del cineParsifal, 1989.
ANGER, Hollywood BabiloniaTusquets, 1994.
 
 
3: LECTURES POLÍTIQUES

 
Les històries del cinema de Godard. Harun Farocki, lector de Godard. Les 120 històries del cinema d'Alexander Kluge. La revolució situacionista (Contra el cine, Guy Debord).
 
GODARD, Historia(s) del cine, Caja Negra, 2007.
FAROCKI, SILVERMAN, A propósito de Godard, Caja Negra, 2016.
FAROCKI, Desconfiar de las imágenes, Caja Negra, 2013.
KLUGE, 120 historias del cine, Caja Negra, 2010.
DEBORD, Contra el cine, Caja Negra, 2019.
 
 
4: ESCRIURE CINEMA
 
Akira Kurosawa (Ran) – Chris Marker (A.K.) – Serge Daney (notes de rodatge de Ran): una reflexió cinematogràfica a tres bandes. Les derives de Susan Howe a partir de Chris Marker.
 
MARKER, Sans SoleilKriller71, 2020.
HOWE (Susan), Clasificar los hechos o diecinueve maneras de ver a Marker, Kriller71, 2021.
DANEYCine-diarioShangrila, 2019.
 
5: COR DE POETA
 
Pasolini i Derek Jarman: sensibilitats queer. Jonas Mekas: el poeta que volia escriure amb una càmera. Marguerite Duras, mon amour. Mi madre ríe, Chantal Akerman.
 
PASOLINI, Poeta de les cendres, Edicions Poncianes, 2015.
JARMAN, Croma, Caja Negra, 2017.
JARMAN, Naturaleza moderna, Caja Negra, 2019.
MEKAS, Cuaderno de los sesenta, Caja Negra, 2017.
MEKAS, Ningún lugar a donde ir, Caja Negra, 2017.
DURAS, El camión, Bid&co, 2013.
AKERMAN, Una familia en Bruselas, Tránsito, 2021.
 
6: L'ENTREVISTA COM A OBRA D'ART
 
La novel·la que Fassbinder mai va arribar a escriure. Lectura en profunditat de les entrevistes de Rainer Werner Fassbinder. L'amor és més fred que la mort. Una vida de cine.
 
FASSBINDER, Fassbinder por Fassbinder, Cuenca de Plata, 2019.
 
 
7: LA MEMÒRIA DEL CINEMA
 
Una lectura en detall de Mi último suspiro (Luis Buñuel) i La linterna mágica (Ingmar Bergman).
 
BUÑUEL, Mi último suspiro, Debolsillo, 2012.
BERGMAN, La linterna mágica, Tusquets, 2015.
 
8: LA NIT PORTUGUESA
 

Un poeta al país del cinema. Sessió dedicada a La nit portuguesa, diari de rodatge de Liberté, d'Albert Serra.
 
VENTURA (Gabriel), La nit portuguesa, Contra Editorial, 2021.
SERRA, Honor de Cavalleria plano a plano, Intermedio, 2010.

Calendari:  Els dimecres,9, 16, 23 de febrer; 2, 9, 16, 23 i 30 de març
Horari: 19h a 20:30h
Lloc:  Virtual 

Preu: 120 € (8 sessions)

Funcionamient
El curs serà virtual mitjançant la plataforma Zoom. 
Uns dies abans de l'inici de les classes, els i les alumnes rebràn en el seu correu electrònic les claus i instruccions d'accés a les classes en línia.
Les classes es gravaran, els alumnes disposaran d'un enllaç amb una caducitat de 7 dies després de l'enviament. Un cop passat aquest temps el contingut s'eliminarà automàticament, no es faran enviaments a la carta.

Condicions d'inscripció 
Els antics alumnes tenen un 5% de descompte.
En cas de no poder assistir al curs, s'haurà d'avisar amb un mínim de 48h d'antelació, en cas contrari, només es reemborsarà la meitat de la matrícula del curs.
Després de la primera sessió no es reemborsarà l'import del curs. 
La targeta de client és vàlida per als clients de l'Acadèmia.

Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01

Curs impartit en català

Imatge: Fotograma de la pel·lícula Stalker, d'Andrei Tarkovsky, 1979

Docentes

Ventura, Gabriel

Gabriel Ventura (1988) és un escriptor reversible que es passeja amb la mateixa naturalitat per l'art, el cinema i la l...

Lecturas recomendadas

An error has occurred. Reload 🗙