Curso

Bruno Schulz: la mitificació de la realitat

David Cuscó i Escudero

Fecha de inicio 10.3.2025

Fecha fin 28.4.2025

Horario 17h a 18:30h

Lugar La Central (c/ Mallorca)

Precios General: 95 € / Ex-alumnado: 90,25 €

Datos adicionales Los lunes, 10, 17, 24, 31 de mazo, 7 y 28 de abril / curso en catalán

La rellevància de Bruno Schulz com a escriptor i dibuixant va molt més enllà de la història de la literatura polonesa i s’estén fins a indrets com Buenos Aires, Nova York o el Japó, aparentment aliens a la vida de Drohóbitx, una ciutat de segona fila d’una remota província de l’Imperi Austronhongarès, centre de l’univers schulzià. La monstruositat dels fets que van comportar la mort de Schulz sovint ha acabat relegant l’obra d’aquest autor a un segon terme, tot i tractar-se d’un dels artistes europeus més originals de la primera meitat del segle xx.

Bruno Schulz converteix la realitat insulsa d’una vida monòtona i tediosa en una explosió sensual en què el detall més ínfim es converteix en una font inesgotable d’estímuls sensorials. La mirada de Józef, el nen protagonista de molts dels relats que conformen l’obra literària de l’autor polonès, mitologitza el món que l’envolta (la ciutat, la botiga familiar, un àlbum de segells, i, sobretot, el pare, una mena de demiürg delirant i savi que es converteix en tota mena d’animals). A ulls de Józef tot el que l’envolta és susceptible d’amagar els significats més profunds i Schulz ens els mostra en un exercici de denúncia de la ceguesa del materialisme propi de l’edat adulta. Així doncs, la cosmovisió de Schulz passa per «madurar cap a la infantesa», és a dir, en direcció a les zones de lucidesa i de descobriment d’un món que el pas dels anys deforma i empobreix.

Malgrat algunes semblances evidents, que sobretot tenen a veure amb qüestions històriques i sociològiques, Bruno Schulz no és el Kafka polonès que molts han cregut veure en els seus dos reculls de relats. La lectura atenta de l’obra d’ambdós autors revela un seguit de diferències fonamentals que analitzarem en profunditat.
El curs es divideix en sis sessions en què repassarem les claus de l’obra literària i plàstica de Bruno Schulz. Recomanem haver llegit, o llegir, Les botigues de color canyella i El sanatori de la clepsidra, aprofitant que en català tenim una de les millors traduccions que s’han fet d’aquests relats, perquè es tracta d’una lectura indefugible per a qualsevol amant de la literatura en majúscules. La resta de la bibliografia proposada serveix per ampliar horitzons i coneixements sobre una obra singular i per comprovar que la literatura contemporània està plena d’epígons schulzians.
 
Programa

Primera sessió: El carrer dels cocodrils (10 de març)
La primera sessió se centra en l’anàlisi de la complexitat i diversitat cultural pròpia de l’ambient on Bruno Schulz va viure tota la vida: la ciutat de Drohóbitx, situada a la Galítsia oriental, dins de l’Imperi Austrohongarès. Ressaltarem la figura de Jerzy Ficowski, poeta polonès que va recuperar i rescatar de l’oblit documents i testimonis que han permès reconstruir la biografia de Bruno Schulz. Finalment, contextualitzarem la figura de Bruno Schulz dins l’avantguarda polonesa de l’època.

Segona sessió: Regions de la gran heretgia (17 de març)
La segona sessió se centra en el corpus de textos de l’obra schulziana. En llegirem fragments destacats i significatius i, alhora, en ressaltarem els motius comuns que conformen una obra extraordinàriament original. Com que, inevitablement, apareixerà la figura de Franz Kafka, compararem textos, temes, biografia i cosmovisions de tots dos autors.

Tercera sessió: Solitud (24 de març)
Un seguit de passatges seleccionats dels assajos de Schulz ens permetran aprofundir en els temes fonamentals de l’obra de l’autor polonès. En aquest sentit ens centrarem sobretot en el breu però riquíssim assaig que dona títol al curs.

Quarta sessió: La república dels somnis (31 de març)
L’obra plàstica de Bruno Schulz no es pot separar de la literària: hi apareixen motius molt semblants i, de vegades, els mateixos personatges. De Schulz també n’analitzarem la tècnica del cliché-verre, que és la que emprava en la majoria de casos.

Cinquena sessió: Adela (7 d'abril)
Bruno Schulz sempre es va relacionar amb dones d’un nivell intel·lectual extraordinari. En gairebé tots els casos, van ser justament elles les que el van ajudar a creure en la seva capacitat artística i, fins i tot, a publicar els seus dos llibres de relats. Parlarem, doncs, d’unes dones que es mereixen un lloc al costat dels autors polonesos més destacats de l’època.

Sisena sessió: El llibre idòlatra (28 d'abril)
La figura de Bruno Schulz (com la seva obra) està farcida de mites. Començarem pels diferents relats que hi ha de la seva mort, passarem per la seva última obra, desapareguda, i arribarem a la reconstrucció que diversos escriptors han fet del mite Schulz. 

Bibliografia
Recomanem llegir els dos llibres de relats de Bruno Schulz. 
Schulz, Bruno. Les botigues de color canyella. El sanatori de la clepsidra. Barcelona: Quaderns Crema, 2001. 
— Le botteghe color cannella. Tutti i racconti, i saggi e i disegni. Torí: Einaudi, 2008. 
 
Bibliografia complementària
Balint, Benjamin. Bruno Schulz: An Artist, a Murder, and the Hijacking of History. Nova York: W.W. Norton, 2023. 
Biller, Maxim. Dins del cap de Bruno Schulz. Barcelona: Minúscula, 2015. 
Coadou, François, Bruno Schulz. L’inquiétude de la matière. París: Semiose Éditions, 2007. 
Hruska, Maïa. Dix versions de Kafka. París: Grasset, 2024. 
Kiš, Danilo. El reloj de arena, a Circo familiar. Barcelona: Acantilado, 2007. 
Krauss, Nicole. La historia del amor. Barcelona: Editorial Salamandra, 2012. 
Ozick, Cynthia. The Messiah of Stockholm. Nova York: Alfred A. Knopf, 1987.
Roth, Philip. The Prague Orgy. Londres: Vintage Books, 1995. 
— Shop Talk. Nova York: Vintage International, 2001. 
Rushdie, Salman. El último sospiro del moro. Barcelona: Debolsillo, 2006. 
Terranova, Nadia. Bruno: el niño que aprendió a volar. Mataró: A buen paso, 2013. 
Tuszynska, Agata. Les Disciples de Schulz. Montricher: Les Éditions Noir sur Blanc, 2001. 

Calendari:  Els dilluns, 10 de març, 17 de març, 24 de març, 31 de març, 7 d'abril i 28 d'abril
*No hi haurà classe els dilluns 14 d'abril ni el 21 d'abril
Horari: 17h a 18:30h

Preus
General: 95 € (6 sessions) / Ex-alumnat:* 90,25 € (6 sessions)

*Si ja has fet un curs de l'Acadèmia, la web et reconeixerà automàticament i se t'aplicarà el descompte a la cistella de compra. Si vols tramitar la teva matrícula presencialment a la llibreria donant les teves dades, comprovarem que ja has fet un curs amb nosaltres i t'aplicarem el descompte.

Funcionament
El curs és totalment presencial, s'impartirà els dies establerts per calendari a l'aula de La Central (c. Mallorca, 237).

Aforament: 20 places

Condicions d'inscripció 
Les inscripcions poden tramitar-se a través d'aquesta web o a la caixa de la llibreria.
Si t'inscriu's a través de la web rebràs un correu de confirmació amb el full d'inscripció i el rebut del curs. Si no l'has rebut contacta'ns a: academia@lacentral.com
Si no es pot assistir al curs, s'haurà d'avisar per correu electrònic a: academia@lacentral.com, amb un mínim de 48h d'antelació, el desistiment de la matrícula s’haurà de deixar per escrit. Si no s’avisa amb almenys 48 h d’antelació, només reemborsarem la meitat de l'import de la matrícula. El mateix dia del curs i un cop començat, no es reemborsarà la matrícula.
Els antics alumnes tenen un 5% de descompte.
La targeta de client és vàlida per als clients de l'Acadèmia.
 
Consultes: academia@lacentral.com / 935 504 614

Docentes

Cuscó i Escudero, David

(Andorra, 1973) Licenciado en filología inglesa y teoría de la literatura por la Universitat de Barcelona. Se dedica a la docencia y es ...

Lecturas recomendadas

An error has occurred. Reload 🗙